Gratis verzending v.a.€ 50,-   Morgen in huis (bestel voor 19:00, op vrijdag voor 17:30)*   Klantenservice: +31 (0)206701705  thuiswinkelThuiswinkel Waarborg

Swipe to the left

Enzymen, Pre- en Probiotica

Enzymen, Pre- en Probiotica
Door Emanuelle 4 april 2019 1450 keer bekeken 1 comment

Hoi! Mijn naam is Emanuelle. In het nachtleven ben ik DJ en overdag houd ik mij bezig kruidengeneeskunde, gezonde voeding en een wereld in harmonie en glorie. Ik ben heel blij dat mijn interesses prachtig in de essentie van Unlimited Health bij elkaar komen.

Elke maand zal ik een artikel schrijven over producten in de winkel, grappige feitjes en hoe je de producten het beste kan gebruiken. Alles vanuit eigen oogpunt, dus lees mee voor mijn ervaring en meer!

Deze keer schrijf ik over een goede darmflora, het belang en mogelijke ondersteuning. Een goede darmflora is enorm belangrijk. De darmen worden ook wel de buikhersenen genoemd. Depressieve gevoelens hoeven dus niet alleen te ontstaan in je hoofd, maar kunnen ook voortkomen uit de darmen. Is dat niet interessant? Met een oppervlakte van 200 m2 zijn de darmen het grootste orgaan dat direct in contact staat met de buiten wereld. Er bevinden zich 10 keer meer bacteriën dan het totaal aantal lichaamscellen bij elkaar. Een gezonde darmflora vormt een natuurlijke bescherming tegen ziekteverwekkers.

Stress, medicijnen, ziekte, verkeerde eet- en leefgewoonte, reizen en veroudering kunnen de balans in de darmflora verstoren. Je kunt door verstoring last krijgen van:

  • Een verminderde weerstand
  • Diarree, verstopping
  • Opgeblazen gevoel, gas
  • Verminderde spijsvertering, vitamine en mineralen tekorten
  • Allergie of intolerantie

Het is dus van groot belang dat we onze darmflora ondersteunen, zodat de balans bewaakt blijft. Hoe kunnen we dat doen? We kunnen hiervoor prebiotica en probiotica inzetten. Prebiotica zijn vezels die de goede bacteriegroei stimuleren. Probiotica zijn goede darmbacteriën die de darmflora herstellen.

Dan bestaat er ook nog antibiotica, die 85% van alle bacteriën, dus ook de goede. Na een behandeling met antibiotica is het van groot belang probiotica in te zetten om goede bacteriën toe te voegen aan de beschadigde darmflora.

Hoe zetten we prebiotica in? Prebiotica zijn de vezels in onze reguliere voeding. Kruiden met inuline, vezels, spirulina, gekiemde of geweekte zaden zijn goede bronnen van prebiotica. Een aantal producten bij Unlimited Health kun je hier goed voor inzetten en voor lange periode gebruiken voor een continue ondersteuning van de schoonmaak van de darmwand, herstel van de slijmvliezen en aanmaak van goede darmbacteriën:

Als probiotica kunnen we natuurlijk voorkomende probiotica aan onze voedingspatroon gebruiken zoals:

  • Yoghurt (kokosyoghurt, amandelyoghurt)
  • Zuurkool

Wist je dat het vitamine C gehalte enorm stijgt door het fermentatieproces van de kool?

  • Miso
  • Zuurdesembrood
  • Kefir & Kombucha
  • Verschillende zoetzuur ingemaakte groenten

Bij Unlimited Health kun je een aantal goede kwaliteit probiotica vinden in poeder of capsule vorm. Ik zet een rijtje onder elkaar van opties:

Naast een gebalanceerde darmflora bepalen enzymen een groot deel of de opname van voedingstoffen goed verloopt. Deze enzymen worden in het spijsverteringskanaal vanuit de pancreas aangevoerd. Het kan zo zijn dat de vertering niet goed verloopt omdat er niet voldoende enzymen worden aangemaakt en/of niet genoeg enzymen in het voedsel zitten door het stuk koken/bakken van de voeding en voedingstoffen. Papaya, ananas, kiwi, avocado en banaan zijn enorm enzymrijk vruchten. Ook de gefermenteerde producten van het prebiotische lijstje hierboven zijn zeer rijk aan enzymen. Bij Unlimited Health kun je enzymen vinden in poedervorm en in capsules. Een combinatie van enzymen, pre- en prebiotica vormt een zeer krachtige ondersteuning voor de spijsvertering.

Eet zoveel mogelijk rauwe, biologische en onbewerkte producten. Veel fruit, groenten, gefermenteerde producten, algen en gekiemde zaden en granen. De lente is daar! De voorjaarskruiden laten zich volop zien! Laat je inspireren en maak bijvoorbeeld eens zelf een zuurkool!

Een recept:

Snijd de kool in dunne reepjes. De buitenste bladeren bewaar je om de zuurkool mee af te dekken in de weckpot. Mix met het zout met de kool en kneed heel goed, zodat al het vocht uiteindelijk loskomt van de kool. Geen extra water is nodig. Vijzel de Jeneverbessen en de Zwarte peper en komijn. Kies hoeveelheid naar wens.

Neem daarna een weckpot met rubber ring. Mix de kruiden met de kool en kneed goed samen. Vul de weckpot maar niet helemaal vol. Je wilt ruimte overhouden voor een klein glazen potje die je vult met pekel water om gewicht te geven op de zuurkool tijdens het fermentatieproces.

Bij het vullen van de weckpot stamp je de kool goed aan, zodat het compleet onder vocht komt te staan. Daarna plaats je het kleine glazen potje op de zuurkool. Zonder de rubber ring laat je de weckpot een week staan buiten de koeling op kamertemperatuur. Je kunt de zuurkool ook nog langer laten fermenteren naar wens, hoe langer hoe zuurder. Daarna kun je genieten van jouw eigengemaakte zuurkool. Na deze week met rubberring in de koeling bewaren, zo stopt het fermentatieproces.

Ik wens jullie een prachtig thuis in de buik voor de goede bacteriën en veel plezier met jullie eigengemaakte zuurkool!

Liefs,

Emanuelle

Paulien 6 april 2019 at 21:59
Dank voor deze super informatie! Helder, overzichtelijk en voor iedereen te begrijpen! Voor mij ook een paar nieuwe dingen. Thanks